"Hoe kunnen we nieuws brengen in de meest optimale vorm die een combinatie vormt tussen de redactionele keuzes, afgestemd is op persoonlijke voorkeuren van lezers, tegelijkertijd voldoende verrassing biedt en voorkomt dat lezers in een filter bubbel raken."

NRC-logo-1-e1551777849410-min

In mijn tweede jaar op CMD had ik NRC als opdrachtgever. Zij hadden de volgende probleemstelling: Hoe kunnen we nieuws brengen in de meest optimale vorm die een combinatie vormt tussen de redactionele keuzes, afgestemd is op persoonlijke voorkeuren van lezers, tegelijkertijd voldoende verrassing biedt en voorkomt dat lezers in een filter bubbel raken. Ik merkte meteen al dat dit een complex vraagstuk was dus heb ik het onderverdeeld in 4 kernwoorden: Personalisatie, Transparantie, Serendipiteit en Filter bubbel. Hierbij zou er gebruik gemaakt willen worden van bijvoorbeeld AI. Ik heb bij dit proces de rol van teamleider op mij genomen.

Ontwerpcriteria-min

Onderzoek

Tijdens het onderzoek is er vooral gefocust op nieuwsconsumenten in het algemeen. Dit is gedaan omdat een oplossing die elke nieuwsuitgever zou kunnen gebruiken ook effectief zou zijn. Echter gaat de oplossing uiteindelijk natuurlijk wel zo gemaakt worden dat het bij NRC past. Na het onderzoek heb ik persona’s, insight cards en ontwerpcriteria gemaakt.

Omdat de opdrachtgever ook toekomstgerichte implementatie wilde gebruiken is hier ook onderzoek naar gedaan. Hierdoor heb ik nu ook een beter beeld van wat het is en wat de mogelijkheden hiermee zijn. Maar we weten ook wat de zwaktepunten zijn van NRC en wat de grootste concurrenten zijn zoals NOS en nu.nl. NRC is niet sterk aanwezig op social media, behalve op Twitter waar ze veel volgers hebben. De gebruikers willen graag keuzevrijheid, bereidheid, privacy en transparantie als ze te maken krijgen met personalisatie. Bereidheid slaat op dat mensen niet voor nieuws willen betalen omdat dit ook gratis verkrijgbaar is. Echter wanneer het echt toevoeging heeft willen ze het overwegen. Dat zullen we in de aankomende fases als criteria gebruiken. 

Na onderzoeken en analyseren zijn er verschillende creatieve technieken ingezet om ideeën te genereren. Hier zijn uiteindelijk, na divergeren en convergeren, 3 concepten uitgekomen. Tijdens deze fase heb ik ervoor gezorgd dat producten zoals ontwerpcriteria en een persona altijd in gedachte worden gehouden zodat we echt bezig zijn met human centered design.

Concept pitch

In deze tijd is iedereen druk en denken we goed na over hoe we onze tijd besteden. Wij zijn hierdoor de volgende vraag gaan stellen: Hoe kunnen wij gepersonaliseerd nieuws aanbieden aan mensen die steeds verschillende hoeveelheid tijdsbesteding hebben. Hier hebben wij een oplossing voor: Find The Time. 

Find The Time is een makkelijk integreerbare functie voor de NRC app die personaliseert op basis van nieuwsvorm i.p.v. de content. Hierdoor creëren wij een optimale nieuwsbeleving met de tijd die beschikbaar is.

In ons proces hebben wij een andere route genomen namelijk: personalisatie op nieuwsvorm i.p.v. content. Hierdoor wilden wij een unieke beleving creëren voor de gebruiker.